Sikkerhet på motorbanen
Med sterke motorer og stor fart er det viktig at man tar hensyn til sikkerheten på alle nivå, også om man kjører bare for trening eller moro. Og sikkerheten går fra topp til tå, altså fra hjelm og helt ned til skoene. På noen steder er kravene strengere enn andre steder, men for sin egen skyld bør man alltid kreve maks av seg selv angående sikkerhet.
Pass på hvor du setter føttene
For den som skal kjøre fort, enten du skal stige på en stor sykkel eller klatre inn i bilen med de mange sylindrene, er det viktig at skoene er solide og egnet for sitt bruk. Å velge rett sko er altså en seriøs affære, med tanke på at de kan gjøre kjøringen til en glede eller en utfordring. Tenk på hva for eksempel et par All-Stars har å by på i en slik sammenheng – ingenting. De er gode, holdbare sko, men de har ikke god nok stabilitet og feste, da må det spesielle sko til.
Beskytt kroppen etter beste evne
Det finnes etterhvert også en del utstyr for kroppen å velge mellom, og dette er mye lagt opp til at hver enkelt kan velge hvor mye man vil bruke på utstyret man beskytter seg med. Uansett er ikke dette noe som er billig, og det er selvfølgelig enda mer kostbart dersom man kjører i konkurranser, da er kravene enda strengere. Man skal for motocross for eksempel ha på seg crosshjelm, hansker, brynje, lærstøvler med knehøyde, slitesterk bukse/overdel, nakkekrage, kne- og albuebeskyttere og briller.
Topp prioritet er sikkerheten på banene
Kjørerne selv tar sikkerhet på alvor, og krever utbedringer dersom banen ikke er tilstrekkelig sikret for forsvarlig kjøring. Også Norges Motorsportforbund er klare på at regler og krav må følges, men noen ganger opplever man delte meninger om sikkerhetsnivået, som da Rudskogen bane var ny i 2012. Da sto NM i Roadracing i fare, da flere av toppkjørerne meldte at de ikke kom til å kjøre dersom sikkerheten ikke ble bedre ivaretatt. De mente både rekkverk for nærme banen og manglende sandgroper utgjorde et problem for kjørernes sikkerhet. Dette ble utbedret, og løpene gikk som planlagt.